سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زمزمه نسیم


   گاهی غریبی و اسیر غربت، دلت که می گیرد جایی، کسی، آشنایی می خواهی تا کمی بار دل سبک کنی، حرف بزنی، درد دل کنی. گاهی رازی در سینه داری، حرفی داری که کسی محرم برای شنیدنش نیست یا گوشی برای شنیدن نیست، گاهی دلت می گیرد، بی هوا می گیرد می خواهی جایی بنشینی، کمی با خودت، دلت، چشمهایت، اشکهایت خلوت کنی اما نمی خواهی نگاهی خیره به تو باشد، یا کسی چشم به تو بدوزد و خلوتت را خراب کند. گاهی دردی داری که کسی درمان نیست، یا درمانی برایش نیست و دنبال کسی می گردی که برایت دست بلند کند و پیش خدا دعایت کند و درمان درد تو را بطلبد. آری در این لحظه ها نشستن در حرم و خلوت کردن با صاحب حرم می چسبد. گوشه ای از حرم بنشینی و رازها و حرفها بگویی و بدانی گوشهایی هستند که بی منت می شنوند و دلت را آرام می کنند.

  دهه ی کرامت است، میلاد سه تن از فرزندان حضرت امام موسی کاظم(ع) که میهمان ایرانند و حرمهایشان خانه ی امن و پناه دلهای عاشقان است. دهه ی کرامت با میلاد حضرت معصومه آغاز می شود. حضرت فاطمه معصومه (ع) در اوّلین روز ماه ذى القعده سال 173 هـ ق،  25 سال بعد از تولد حضرت امام رضا (ع) در شهر مدینه منوّره چشم به جهان گشود. حضرت معصومه (س)، معصوم به معنایی که در مورد پیامبران و امامان به کار می رود نبوده است، امّا ایشان دارای طهارت روح و کمالات معنوی بالایی بودند، به گونه ای که به زائرانش وعده بهشت داده شده است (حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 14، ص 576). حضرت معصومه یک سال بعد از هجرت تبعید گونه حضرت رضا (ع) به مرو، در سال 201 هجری قمری، به شوق دیدار برادر به طرف خراسان حرکت کرد و در شهر قم بر اثر بیماری در گذشت. حضرت معصومه تفسیر معصومیت است، تفسیر غربت و غریبی ست.

   نامش احمد فرزند امام موسی کاظم (ع) است، دوستدارانش او را شاه چراغ می خوانند و مشهور به سید السادات است، او نیز پس از آمدن امام رضا( ع) به ایران آمد اما با شنیدن خبر شهادت امام رضا در شیراز ماند و در همانجا به شهادت رسید. تاریخ دقیق تولد حضرت احمد بن موسی شاه چراغ سلام الله علیه مشخص نیست. اخیراً در شورای فرهنگ عمومی استان فارس نامگذاری یک روز به نام بزرگداشت آن حضرت مطرح شد و متولیان امر تصمیم گرفتند که روز تولد آن حضرت را به عنوان مراسم بزرگداشت انتخاب کنند. لذا برای مشخص شدن روز دقیق تولد، مورخان و محققان تحقیقات خود را آغاز کردند. اما پس از بررسی های به عمل آمده کارشناسان به این نتیجه رسیدند که روز تولد حضرت شاه چراغ بدرستی مشخص نیست و در این خصوص نقلهای متفاوتی وجود دارد. از این رو تصمیم بر این شد که در دهه کرامت یعنی حدفاصل تولد حضرت معصومه سلام الله علیها و امام رضا علیه السلام یک روز به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی «شاه چراغ» تعیین شود(سایت پایگاه اطلاع رسانی حوزه).  وقتی پا به حرمش می گذاری بغض گلویت را می گیرد، نمی دانی تو غریبی که درد دلهایت را به حرمش برده ای یا او غریب دور از وطن مانده است. دلت تمام بهانه هایش را یک جا اشک می کند و صورتت را می شوید تا ابرهای گرفته ی دلت ببارد و آسمانش صاف شود و چه سبک می شوی پس از زیارتی و پس از خلوتی در حرمش.

    حضرت علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان جهان در تاریخ 11 ذی القعده سال 148 هجری قمری در مدینه منوره به دنیا آمد. پدر آن حضرت امام موسی کاظم و مادرشان نجمه خاتون می باشد. جشنهای دهه ی کرامت با میلاد حضرت معصومه آغاز و با میلاد حضرت امام رضا خاتمه می یابد.

   وقتی از امام رضا می گویی ناخواسته دلت به سوی حرمش پر می کشد، صحن آزادی بنشینی و به گنبد طلایی حرمش چشم بدوزی، دلت هر چقدر غمگین باشد، هر چقدر بار غم روزگار بر دوشهایت سنگینی کند، همان که دمی در حرمش خلوت کنی ، همه ی قیل و قال دنیا یکجا فراموشت می شود. حرمش آرامشی دارد که در هیچ جای دیگر چنین آرامشی را نمی توانی پیدا کنی. سلام می کنی، محو تماشای گنبد حرمش می شوی و عطر حضورش را نفس می کشی و زیر لب صدایش می کنی و چه آشناست نامش. یا امام رضا...

 


 

 



لیلا ::: شنبه 98/4/15::: ساعت 12:18 صبح


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 30
بازدید دیروز: 134
کل بازدید :328689
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
شعر کوتاه[2] . شمع و پروانه . عدالت. ظلم. گنجینه. علی. منجی . عشق. جنون. لیلا. مجنون. ابراهیم. حسین. کربلا . عشق. یوسف. زلیخا . فدای سرت. مشکلات. حسرت. سنگ. ترس . فراز. فرود. نیکی. پاداش . فیثاغورث، فلک؛ چرخ و فلک . قران. ایوب. صبر . قیاس اقترانی . گنجشک. سرما. عهد بوق. مدرسه. . مادر . مهر. کین. عصر زرین. امپدوکلس. یونان. منجی . نگاه. درد. دل. زخم. . نیلوفر، مرداب، لاله، رز کویر . یاس. امید. انگیزه . کلافگی. کلاف. گره. بلاتکلیفی . کوزه، دخترک. باد. آب . آب، روشنایی، خواب. رفتن . آخرین ایستگاه، قطار، تنهایی. . آرزو. حسرت. فرصت. نقش. . ام البنین . امید، رویا، شیرین، فرهاد، لیلا، مجنون . انسان. هابز. ارسطو. امام ساجدین. خلیفه الله. . بابا نان داد . بهار، تابستان، پاییز، زمستان، درخت. . تردید. نیمه تاریک. معلق ماندن . ترس. خقیقت. ضرب المثل. عیب . تناسخ. هند. کره. انتقال. یونوسوس. زئوس. پرسه فونه . تو را دوست دارم . جاذبه زمین . خانه، دل، ویرانه، رفتن . دروغ؛ زمین، اسمان، کوه، رود . دلتنگی. کوچه . کوله بار. بن بست . دوستی دختر و پسر. تاریخ. ازدواج . رمان. ایرانی. اینترنتی. دوستی . روزگار، شادی، غم.سوگ . زندگی. رنج. درد جاودانگی. ناکامی. . زندگی. کتاب. قران. . ساده. رمان. کوری. ساراماگو. . سارتر. جهان. نیمه گمشده . سایه، ماه، ستاره، باران . سردرگمی، گیجی، کلافگی . شعر عاشقانه . شعر ناب .
 
 
 
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<